Dopłaty bezpośrednie

Dopłaty bezpośrednie


Patrzysz na wersję archiwalną wątku "Dopłaty bezpośrednie" z forum forum.bocian.org.pl/




Mirek
2006-12-16, 22:32
Dzisiaj bardzo się zatrwożyłem skalą zjawiska jaką jest zaorywanie łąk w gm. Mordy i nie tylko - w sumie setki ha świeżo zaoranych łąk Typowaliśmy miejsca (linie energetyczne), gdzie zawiesić budki dla pustułek. Z dwóch miejsc zrezygnowaliśmy. Jeszcze niedawno były tam spore powierzchnie łąk i nieużytków - potencjalne tereny żerowiskowe dla pustułek. A teraz?!

Dominik
2006-12-17, 17:33
Mirku po 1 to z tego co mi mowiles to nie były łąki a pastwiska! A to zasadnicza roznica.
Po 2 zaorywanie pastwik/łąk to nie wina dopłat bezposrednich!! Doplata obszarowa za lake lub pastwisko jak i pole obsiane zbozem wynosi obecnie ok 550 zł/ha (platnosc podstawowa i uzupelnijaca). Tak wiec nie ma tu roznic w wysokosci doplat! Przyczyna jest zaprzestanie hodowli bydla. Po prostu chodzi o kwoty mleczne i rolnicy ktorzy maja 2 lub 3 krowki likwiduja stada. Pozostana tylko ci co maja co najmniej 20 krow, maja chlodziarki i obory z certyfikatem. Rolnik nie jest glupi! Jezeli nie trzyma juz krow to po co mu siano. Jak zaora lake lub pastwisko to bedzie mogl obsiac pole zbożem, ktore teraz jest w cenie!

Mowilem ci juz, ze obecnie najwiekszym zagrozeniem sa zmiany w siedliskach, zwlaszcza w krajobrazie rolniczym! Upraszczanie krajobrazu (likwidacja miedz, zadrzewien, zakrzaczen, bagienek). Moze gdyby rolnik wiedzial, ze z programu rolnosrodowiskowego w pakiecie "Ochrona siedlisk legowych ptakow" dostanie 1600 zł/ha to zastanowilby sie co mu sie bardziej oplaca! Nic nie da powieszenie 100 skrzynek dla pustulki skoro nie bedzie lak, zniszczone zostanie zerowisko. Trzeba promowac pakiety łakowego i juz!
Dominik
2006-12-17, 17:37
Ten sam problem dotyczy bociana bialego, kraski, błotniaka łąkowego, płomykówki czyli wiekszosci naszych projektow! Trzeba wiec wziasc sie za programy rolnosrodowiskowe na powaznie.
Mirek
2006-12-17, 19:21
Proponuję, cobys tutaj wszystkich trochę poedukował w tym jakże istotnym temacie...

mender
2006-12-17, 19:24
Właśnie to robi
irbis
2006-12-17, 19:30
Bardzo proszę o jakies linki, by móc dowiedzieć się czegoś więcej na temat pakietów łąkowego czy programow rolnośrodowiskowych, bo na stronie ARiMR jakoś nie mogę tego znaleźć; sa to projekty czy aktualne programy?
Mirek
2006-12-17, 19:34
A wracając do tego co Dominik napisał wyżej, to jakoś nie dociera do mnie, że nagle, w jednym roku tylu rolników zaorało łąki - i orzą dalej (widziałem wczoraj pod Radzikowem w gm. Mordy). A pastwiska, o których wspominałem wczesniej, były na Kurpiach. Aż się boję co będzie jak pojedziemy tam w przyszłym roku!
rafklim
2006-12-17, 20:35
Bardzo proszę o jakies linki, by móc dowiedzieć się czegoś więcej na temat pakietów łąkowego czy programow rolnośrodowiskowych, bo na stronie ARiMR jakoś nie mogę tego znaleźć; sa to projekty czy aktualne programy?



ja także
mender
2006-12-17, 20:57
Ja w okolicach Działdowa nie zauważyłem drastycznych zmian w strukturze użuytkowania gruntów. Ale problem w skali ogólnopolskiej może być rzeczywiście duży!
GrzegorzBP
2006-12-18, 11:31
Coż toż to przecież realizacja postulatu co poniektórych zalesiać zalesiać zalesiać bo lasu za mało a ci żli leśnicy jeszcze wycinają co się da
Dominik
2006-12-18, 11:41
A wracając do tego co Dominik napisał wyżej, to jakoś nie dociera do mnie, że nagle, w jednym roku tylu rolników zaorało łąki - i orzą dalej (widziałem wczoraj pod Radzikowem w gm. Mordy).



Od 2007 roku mleko bedzie skupowane tylko od rolnikow, ktorzy spelniaja odpowiednie standardy, maja wlasne chlodnie i maja wyznaczona kwote mleczna (limit produkcji mleka). Nie bedzie juz odbierane z wspolnych zlewni. Z takich zlewni korzystali głownie rolnicy ktorzy mieli malo krow. Pewnie wiekszosc z nich sprzedala krowy i tyle. Poza tym do Mord masz nie daleko, nawet po drodze. Jak chcesz sie dowiedziec co tak naprawde jest przyczyna zaorywania lak to pogadaj z miejscowym soltysem (nawet telefonicznie) albo rolnikami i sie dowiesz. Wtedy bedziesz wiedzial jaka jest prawdziwa przyczyna i czy mozna w jakis sposob temu zaradzic.
Dominik
2006-12-18, 12:39
Wystarczylo zadzwonic do sołtysa i wszytko wiem. Mirku zajeło mi to 5 minut!!!

Tak jak pisalem, powod jest taki, ze rolnicy ktorzy nie maja juz krow przestawili sie na hodowle trzody chlewnej. Siana nie potrzebuja a przy hodowli tucznikow potrzebuja zboza do produkcji paszy dla swin.

Sołtys mowil mi, ze nie wynika to z roznicy doplat, bo obrabianie pola wymaga wiekszych nakladow finansowych a doplata obszarowa za lake i za pole jest taka sama. Zreszta wspominal o pakietach rolnosrodowiskowych. Mowil, ze przeciez mozna wziasc jeszcze kase za laki jenokosne (platnosc 400zł/ha). Przypominam ze w nowej edycji platnosci za laki beda znacznie wyzsze!

Zalił sie, ze niewielu rolnikow jednak wie o programie rolnosrodowiskowym, ze on tez nie ma zadnych informacji, nie wie jakie sa platnosci, zasady itp. Mowil, ze rolnicy sami musza sie o to dowiadywac.
Pawelele
2006-12-21, 11:28
Mam pytanie - lęgi których gatunków ptaków są wymagane do wariantu 3.2 ? Z któregoś załącznika do DP?
Szybszy
2006-12-27, 13:58
Broszurki błotniakowej nie da się ściągnąć. http://forum.bocian.org.p...=download&id=37
Dominik
2006-12-27, 16:42
Mam pytanie - lęgi których gatunków ptaków są wymagane do wariantu 3.2 ? Z któregoś załącznika do DP?



Wymogi zawarte w ramach pakietu mają na celu dostosowanie użytkowania do wymogów ochrony derkacza (Crex crex), rycyka (Limosa limosa), wodniczki (Acrocephalus paludicola), dubelta (Gallinago media), kulika wielkiego (Numenius arquata) i błotniaka łąkowego (Cirus pygargus), zaliczanych do gatunków rzadkich lub zmniejszających swoją liczebność.

Niedawno zostal dodany jeszcze biegus zmienny i krwawodziób. Mi brakuje caly czas podstawowego gatunku - czajki!
Pawelele
2006-12-27, 17:45
Fiu fiu - hardkorowe gatunki. Czajka jest, czasem krwawodziób się kręci w okolicy...

Co do czajki to pewnie urzędnicy boją się, że jak "wejdzie" do tego składu to za dużo łąk załapie się na droższy wariant
Logan
2007-01-14, 21:43
zatrwożyłem skalą zjawiska jaką jest zaorywanie łąk



To samo dzieje sie w Malopolsce w dolinie Raby i okolicach (gmina Gdow) widzialem dzis bardzo wiele zaoranych nieuzytkow i lak (w tym podmoklych, tuz przy rzekach i potokach na ktorych wczesniej nic nie uprawiano, miejscami nawet zaorano polne drogi ). W tych okolicach i tak takich terenow nie bylo za wiele a teraz miejscami prawie ich nie bedzie
Szybszy
2007-01-24, 20:08
Z dzisiejszej Rzepy:
Kto ma krowę, ma pieniądze

Szykują się rewolucyjne zmiany w przyznawaniu dopłat bezpośrednich dla rolników. Do każdego hektara łąki dostanie zamiast 80 aż 200 euro, pod warunkiem, że ma choć jedną krowę czy owcę

Sejm pracuje właśnie nad nowelizacją ustawy o dopłatach do gruntów rolnych. Projekt przewiduje m.in. dodatkowe płatności dla rolników uprawiających rośliny energetyczne i tzw. paszowe - dla hodujących przeżuwacze (bydło, owce, kozy). Wczoraj prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ujawnił, że nie ustalono minimalnej liczby zwierząt, która uprawniałaby do wyższych kwot. Oznacza to, że wystarczy mieć jedno zwierzę, aby dostać dopłaty do całej powierzchni posiadanych łąk.

- Tak to interpretujemy - powiedział na konferencji prasowej Grzegorz Spychalski, prezes ARiMR.

Jeśli więc rolnik posiada 30 ha łąk i hoduje kozę, to będzie mu przysługiwało ok. 23 tys. zł dopłat bezpośrednich. Gdyby nie miał ani jednego przeżuwacza, dostałby tylko 9 tys. zł. Prezes Agencji nie chciał odpowiedzieć na pytanie "Rz", kto zaproponował, by nie ustalać dolnego limitu liczby zwierząt.

Wiadomo natomiast, kto pierwszy wpadł na to, aby hodowcy krów, koni, kóz i owiec otrzymywali dodatkowe płatności do użytków zielonych. - Nie może być tak, by ten, kto ciężko pracuje, dostawał takie same dopłaty jak ten, kto nic nie robi - uzasadniał swój pomysł minister rolnictwa Andrzej Lepper.

Początkowo zakładano jednak, że rolnik będzie musiał hodować co najmniej kilka zwierząt na jeden hektar łąk, by dostać wyższe dotacje. Ale kilka tygodni temu Ministerstwo Rolnictwa złożyło poprawkę, by nie ustalać żadnego limitu, a Bruksela podobno się na to zgodziła. Zastrzegła jednak, że dodatkowe pieniądze będą przysługiwać tylko hodowcom przeżuwaczy - posiadacze koni nie mogą więc liczyć na wyższe płatności. Dodatkowym obostrzeniem ma być tzw. okres referencyjny: od 1 kwietnia 2005 do 31 marca 2006 roku. Dotacje będą przysługiwać tylko tym rolnikom, którzy hodowali przeżuwacza w wyznaczonym czasie.

Mniej kontrowersji budzi projekt przepisów dotyczący dopłat dla producentów roślin energetycznych. Będzie im przysługiwać dodatkowe 45 euro do hektara upraw. Rolnicy obawiają się jednak, że ministerstwo nie zdąży przygotować wszystkich niezbędnych rozporządzeń. Resort musi ustalić m.in. plon referencyjny (średnią wydajność z hektara). Bez niego producenci nie będą mogli zawierać umów kontraktacyjnych z zakładami przetwórczymi. Bez takich umów nie dostaną dopłat. Czasu zostało już mało - producenci zaczną składać wnioski o przyznanie dopłat bezpośrednich od połowy marca. Nie skorzystają na nich rolnicy produkujący biopaliwa na własne potrzeby. - Pracujemy, by zmienić te przepisy w przyszłych latach - zapewnił prezes Spychalski.

W ubiegłym roku ARiMR wypłaciła rolnikom aż 16,5 mld zł - dwa razy więcej niż w 2005 roku. Część dopłat za ten ostatni trafiły do rolników dopiero w 2006 r. W tym roku Agencja wysłała już ok. 2 mld zł, a cała kwota ma być wypłacona do końca lutego.



Życie owadów na wesoło
Ważne informacje
CROSS!!!!! i magiczne 15 sekund????
D.N. Angel
Anime Idealne
Spotkanie w Krk?
Wymarłe w Polsce
  • bebe;confort;elite;avenue
  • faB3szerze powrF3t sfory download
  • lanos gasnie
  • okelomzacom sprawdzian vi kl wyniki
  • lanie w banie sciagnij
  • Archiwum tematów z for dyskusyjnych • Index